Jakie są objawy zapchanego filtra gazu?

W pojazdach wyposażonych w instalację LPG, w celu ochrony silnika przed uszkodzeniem, stosuje się specjalne filtry gazu. To akcesoria pełniące taką samą funkcję jak standardowe filtry paliwa instalowane w pojazdach zasilanych benzyną lub olejem napędowym, charakteryzujące się podobnym wyglądem. Filtry odpowiadają za oczyszczanie gazu, wychwytują cząstki stałe i niepożądane związki lotne. We współczesnych instalacjach gazowych zwykle stosuje się dwa filtry.

Filtry fazy lotnej i ciekłej

W odróżnieniu od tradycyjnego paliwa, benzyny i oleju napędowego, które występują w formie ciekłej, gaz przeznaczony do obsługi instalacji samochodowych przechodząc przez kolejne elementy układu, zmienia swój stan skupienia z ciekłego na gazowy. To wymusza użycie dwóch filtrów gazu. Jeden do fazy ciekłej i drugi do fazy lotnej. Filtr fazy ciekłej pełni taką samą funkcję jak tradycyjny filtr paliwa. Wychwytuje stałe zanieczyszczenia znajdujące się w gazie, gdy jeszcze ma on płynną formę. Filtry gazu fazy ciekłej instalowane są pomiędzy zbiornikiem i parownikiem. W nowoczesnych układach stosuje się również filtry fazy lotnej. Ich podstawowym zadaniem jest ochrona wtryskiwaczy. Filtry tego typu umieszcza się pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczami gazu, w miejscu, gdzie stan skupienia LPG zmienia się z ciekłego w lotny.

Zapchanie filtra – przyczyny i objawy

Główną przyczyną zapchania filtrów jest słaba jakość używanego gazu. Dlatego zawsze warto tankować na sprawdzonych stacjach paliw. Filtry gazu mogą zapychać się szybciej, gdy samochód porusza się jedynie na krótkich odcinkach lub gdy jest rzadko odpalany. Typowymi objawami zapchania filtra gazu jest falowanie obrotów na biegu jałowym, odczuwalny spadek mocy i zwiększenie spalania. Zapchane filtry mogą skutkować wystąpieniem problemów z wtryskiwaczami i reduktorem, czyli tymi elementami instalacji, które są najbardziej wrażliwe na zanieczyszczenia. W celu uniknięcia uszkodzenia tego typu elementów filtry należy regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta instalacji, zwykle co 10-15 tysięcy kilometrów przebiegu, ewentualnie raz w roku, jeśli pojazd jest rzadko używany.

Falowanie obrotów na biegu jałowym i odczuwalny spadek mocy to objawy zapchania filtrów gazu, które trudno przeoczyć. Oczywiście tego typu objawy mogą mieć również inne przyczyny. Jednak w przypadku pojazdu wyposażonego w instalację LPG, poszukiwanie przyczyn tego typu objawów najlepiej rozpocząć właśnie od sprawdzenia i wymiany filtrów, zwłaszcza jeśli nie były one wymieniane przez dłuższy czas.